José María Gabriel y Galán

Dendi Güiquipeya
Sartal a: Güiquipeandu, Landeal
José María Gabriel y Galán

José María Gabriel y Galán (Frades de la Sierra, Salamanca, el 28 juñu de 1870 - † Guiju de Granailla, Caçris, el 6 jeneru de 1905), pueta qu'escrebió en castellanu i estremeñu.

Biografia[eital | edit source]

Iju de campusinus propietarius las sus tierras. Passa la su enfáncia en el puebru natal asistiendu a la su escuela, i a los 15 añus se treslada a Salamanca pa acontinal los sus estuyus (nesta epoca hazi los sus primerus versus). Al mesmu tiempu labuta en un pósitu tejíus. En 1888 consigui el títulu maestru d'escuela i es destinau a Guijuelu, a unus 20 quilómetrus el su puebru natal. Al pocu tiempu va a Mairil pa acontinal estuyandu ena "Escuela Normal Central". No premaneci muchu allí, ya que la metrópoli le prouci rechazu (la huchea en angunas cartas de Modernópolis ).

Es destinau a Piedraíta (Ávila). El su estau ánimu es baju, firmandu las cartas a los sus collácius cumu El Solitario.

El jovin maestru se prefila ya comu un zagal tristi, melancólicu, mu sensibri i de prohundas convicionis religiosas (alcibias de la su mairi, Bernarda), que ya se notan enos sus puemas. Conoci a la su mujel Desideria (a la que huchea cariñosamenti mi vaquerilla) en 1893, i dendi altoncis sufri un cámbeu raical. Abaldona el su puestu maestru i se treslada a Guihu de Granailla, ondi almenistra la hesa El Tehal, propieá el tíu la su esposa. Allí alcuentra el tiempu i sosiegu pa madural la su puesía. Al tenel nacéncia su primel iju (Jesús, 1898) componi El Cristu benditu, primera las sus famosas Estremeñas.

Espena el 6 jeneru de 1905, a consecuencia duna pulmunía mal curá. El ayuntamientu Guihu de Granailla mantiini la casa qu'abitó, cumu museu, ondi s'enseñan ojetus pressonalis el pueta, donación de los sus ereerus.

Obra[eital | edit source]

La su obra puética se aparta el modernismu, huendu conservaora en estrutura i temática: defiendi la traición, la família, la estirpi, el dogma católicu u la descansá via campestri.

Puemarius:

  • Castellanas (1902)
  • Estremeñas (1902)
  • Campusinas (1904)
  • Nuevas Castellanas (1905)
  • Relihiosas (1906)


Literatura en estremeñu

Autoris: Juan José CamisónJuan García GarcíaFrancisco Durán DomínguezAntòniu Garríu CorreasAniceto Garrido RetortilloIsmael Carmona GarcíaPablo GonzálvezJosé María Alcón OliveraJosé María Gabriel y GalánCruz Díaz MarcosEnrique Louzado MorianoVicente CorralesJosé Benito Mateos PascualMiguel y Elisa Herrero Uceda

Obras: Al tentu la providénciaLa Cohtitución Ehpañola en EhtremeñuEl corral los mis agüelusEbanheliu sigún San HuanPrimera Gramática EhtremeñaPrimera Antología de Poesía ExtremeñaEl PrencipinuPan i vereaRequiloriosLos beneficios del teléfonoEl serano de las comadresLa nueva literatura en estremeñuLa nueva literatura en estremeñu 2Ceborrincho, relatos extremeños

Webs: BelsanaLa billota literáriaCúyu pan esgarras?EstremaWebGüiquipeyaLa gurullaOgañu

Guipal más endirguis al tentu...


Enlacis esternus[eital | edit source]