Revolución cubana

Dendi Güiquipeya

La Revolución cubana hue un movimientu revolucionariu cubanu dirigia pol Fidel Castro, pol Movimientu 26 de Júliu i sus aliaus en contra de la ditaura melital de Fulgencio Batista.[1][2][3] La revolución esmienzó en Júliu de 1953 i acontinó hasta que los rebeldis finalmenti derrocaron a Batista el 31 de diziembri de 1958, sustituyendu al su gobiernu. El 26 de júliu de 1953 es celebrau en Cuba comu el Día dela Revolución. El Movimientu 26 de Júliu hue reformau posteriormenti siguiendu las líneas marxistas-leninistas, convirtiéndose en el Partiu Comunista Cubanu n'outubri de 1965.

La Revolución cubana hue la primera revolución comunista nel continenti americanu. La Revolución Cubana tuvu fuertis repercusionis nacionalis i entrinacionalis. Específicamenti, transformó las relacionis entre Cuba i Estaus Uniús, enque los esfuerzus pa mejoral las relacionis diplomáticas, comu el deshielo cubano, cobraron impulsu duranti la década de 2010. Inmediatamenti endespues de la revolución, el gobiernu de Castro inició un programa de nacionalización, centralización de la prensa i consolidación política que transformó la economía i la sociedá civil Cubana. La revolución también inició una era de intervención cubana en conflictus extranjerus n'África, América Latina, nel Sudeste Asiático i Oriente Medio. En los seis añus siguientis a 1959 se produjeron varias rebeliones, principalmenti nelas montañas del Escambray, qui fueron derrotás pol gobiernu castrista.

El sistema políticu cubanu instaurau endespues dela Revolución —considerau pol algunas organizaciones comu Amnistía Internacional comu "autoritariu i restrictivu" sa manteniu nel poder a pesar delas sanciones internacionales delos paisis alineaus con los Estaus Uniús i la caía del bloque socialista. El gobiernu cubanu hue i es acusau polas sus detractores de violar Derechus Umanus como la libertá d'expresión i la libertá de circulación, entri otrus.

Antecedentis[Edital | Editá'l códigu]

Endespues delas tendencias reformistas i autonomistas de pensadoris criollus, comu José de la Luz i Caballero i Félix Varela, llegarun a la conclusión de qui solamenti l'independencia de Cuba podría reivindicá a la su puebración. A pesar delas advertencias d'autonomistas cubanus (Rafael Montoro; Domingo del Monte) i de políticos i melitales españoles comu Práxedes Mateo Sagasta i Arsenio Martínez Campos, de l'utilidá del estatus de autonomía para Cuba, en aras de no perderla totalmente, el gobierno de Cánovas llevó a cabo una política empecinada i burocrática de extorsión i extremismo con la isla caribeña.

Una vez fracasá la Guerra de los Diez Añus (1868-78), el pensamientu revolucionariu cubanu tomó una forma con el pensamientu de José Martí quien dedicó parti de su vía a la lucha pol l'independencia. Martí creó el Partiu Revolucionario Cubanu (PRC) en Nueva York con el motivu de reunir cubanus con las mismas ideas i veteranus de la Guerra de los Diez Añus. Tras muchus conflictus e intentus fallidus, finalmenti se logró que comenzara la "Guerra Necesaria" comu Martí llamó a la Guerra d'Independencia iniciá nel 24 de hebreru de 1895.

Huentis[Edital | Editá'l códigu]