Segura (riu)

Dendi Güiquipeya
Sartal a: Güiquipeandu, Landeal
Nuvola apps kcmsystem.png Agora ain pressonas trebajandu en esti endilgui
Por mó d'estu, puein haltal contenius o avel marrus nel hormatu. Has el favol, enantis de hazel qualquiel cámbiu, vai-te a la carava a tentu d'esti endilgui pa poel cordinal la su redacion.
Traducción.png
Ogañu ai angún usuáriu tradujiendu velaquí esta página.
Segura
Asiahamientu e riu Segura
País España
Artitú e la huenti 1.413 m
Longol 325 km
Caudal meyu 26,3 m3/s
Superfici la cuenca 19.525 km2
Desembocaura Meiterraneu

Segura (en latín Thader, en árabi Oued Al abyad, «Riu brancu») es un riu el suresti d´España.

Tiini la su nacencia nel parahi e Huenti Segura, a 5 km de Pontón Bahu, nel municipiu e Santiagu-Pontonis (Haén), i corri polas províncias de Haén, Albaceti, Murcia i Alicanti. La su desembocaura s´alcuentra ena mari Meiterranea, en Guardamar del Segura (Alicanti), tras un recorriu e 325 km i una cuenca idrográfica e 19.525 km².

Recorriu[eital | edit source]

Cursu artu[eital | edit source]

Nacencia e riu Segura
Miraol la puenti d´Híjar (Íhar), Albaceti

La sus auguas brotan d´una cueva natural inundá, a 1.413 metrus sobri el nivel la mari, frutu d´una resurhencia cárstica ena Sierra e Segura. Duranti los sus primerus kilómetrus, el riu transcurri pol un valli estrechu i prohundu, ondi recibi afluentis cortus peru con gran caudal, cumu los rius Maera, Zumeta i Tus, tós con réhimin pluvionival de raigambri oceánicu-meiterranea. D´esta horma, el móulu es elevau, de 8,26 l/s/k² en Fuensanta. El valli está afechau en angunus tramus pol embalsis (cumu el de Fuensanta, de 1932, u el de Cenahu, 1957) que permitin un emportanti aprovechamientu idroelétricu pala proución d´enerhia, i tamién idráulico, pos es ondi se recibin los caudalis el Tahu, que se gastan ena agricurtura i pal consum umanu auguas abahu los prencipalis pantanus.

Cursu meyu[eital | edit source]

Pasau el "Azud de Ojós", Murcia
El riu en Archena, Murcia
La puenti vieha e la capital murciana

Auguas abahu recibi al su prencipal afluenti, riu Mundu, que lleva ena confluencia tantu caudal cumu el propiu Segura, i es aquí cuandu el valli esmienza a ensanchalsi hormandu una llanura aluvial estrecha, inque mu fertil, hucheá "vega" i que conhorma las comarcas naturalis en torni al riu. Ya n´esta zona, el lechu s´assitia a una artura inferiol a los 200 msnm, inque quea entovía un largu caminu hata la su desembocaura, d´aí qu´el recorriu seya sinuosu, hormandu meandrus, i que las auguas discurran lentas ya endi la Vega Arta.

Afluentis cumu Moratalla]], Argus i Quípar chegan al riu a esta artura, pa entral aluspués a las cuencas morfoestruturalis de Cieza, Abarán i Branca, que conhorman las vegas arta i meya el Segura, zonas aprovechás pal regadiu endi sigrus atrás, cumu nel Valli e Ricoti. Tras estas, el riu entra nun valli estrechu aprovechau pa retenel las sus auguas nel pantanu d´Ojós, el que partin los canalis gochu i derechu el Trasvasi Tahu-Segura.

Tras el azud de la Contrapará, esmienza la Güerta e Murcia. Hata allí, el riu á trascurriu pol una línia e fratura con disposición práticamenti meriyana entri Cieza i Murcia, pa penetral nel tramu final de la depresión intrabética i acontinal pol esta hata Orihuela (Oriuela). A partil d´aí, el su rumbu se moifica, orientándusi pal sudesti, entrandu ena fosa tetónica definia entri Benejúzar i Guardamar, que horma parti e la amplia fosa tetónica el Guadalentín, afluenti el Segura auguas abahu e la ciá e Murcia, frenti a la localiá e Beniaján, i qu´es el centru d´un valli d´orientación noroesti que prencipia en Puertu Lumbreras.

Aquí la llanura aluvial esmienza a tenel un anchón consierabri i s´assitia ya tan solu en tornu a los 50 msnm, d´aí el su intensu aprovechamientu en tornu a la ciá e Murcia que provoca una consierabri perda nel caudal el riu, colos pobremas de contaminación que conlleva. Los afluentis que aquí recibi son los prototípicus rius-rambla meiterraneus d´ampliu lechu pedregosu, normalmenti secu u con escasísimu caudal, peru capacis de lleval emportantis caudalis. Entri ellus destacan riu Mula i Guadalentín (esti úrtimu el de mayol cuenca de tolos sus afluentis, que amás á siu estóricamenti el responsabli e desastrosas avenias auguas abahu e Murcia).

Cursu bahu[eital | edit source]

Pol el centru d´Orihuela, Alicanti

Una vezi moificau el recorriu pal noroesti, enceta el tramu final ena província d´Alicanti, lo qu´es la Vega Baha el Segura, ondi la gran cantiá los pósitus fluvialis i el labutu agrícola an determinau una llanura casi total, con una pendienti meya al 0,5 pol mil. El lechu ordinariu, incapás de desaugual riás de consideración, apaici encahau una decena e metrus nel mayol, un ampliu llanu d´inundación que configura la "vega" nel sintiu estritu. Es curiosa la posición escéntrica el riu n´esta vega, causá pol un fenómenu e susidencia aun operativa i el empuhi los pósitus acumulaus polas ramblas la su gocha, rechazau hacia su derecha, polo qu´el Segura s´adosa a los relievis meriyonalis con cursu ondulau i chambanti pol el estrangulamientu e meandrus i costa artificial enus mesmus pa favorecel el desagüe las avenias. En gran parti está canalizau.

La desembocaura nel Meiterraneu, la Gola el Segura, se prouci al norti e "Guardamar del Segura", partiendu en dos las dunas costeras de gran artura que ehan a la vega el riu cumu una zona afechá a la mari. Tiini un anchón de 221 m nel cauci artificial ena su desembocaura, con una especi e diqui central. Ebiu a que la zona afechá es mu baha, ai lagunas ena su zona norti, cumu son el Parqui Hondu d´Elchi-Crevillente, que se nutri e los sobrantis el Segura que chegan a través d´azarbis que canalizan las auguas vivas i muertas, i las Salinas de Santa Pola, estas d´augua salá i ya prósimas al Vinalopó, antigu afluenti el propiu Segura. La merma e caudal duranti tol su recorriu se trauci nel caudal meyu qu´aporta a la mari, de 5 m³/s i 0,34 l/s/k², qu´en los úrtimus añus se viini reuciendu a menus de 1 m³/s.

Redi d´afluentis[eital | edit source]

Desembocaura e riu Segura en Guardamar
  • Riu Maera
  • Riu Zumeta
  • Riu Tus
  • Riu Taibilla, 2,95 m³/s
  • Riu Mundu, 5,42 m³/s
  • Riu Alhárabe
    • Riu Benamor
  • Riu Argus
  • Riu Quípar, 0,79 m³/s
  • Rambla el Hudiu
  • Riu Mula
    • Riu Pliegu
  • Riu Guadalentín, Sangonera u Reguerón, 1,35 m³/s
    • Rambla el Bosch
    • Rambla Nogalte
    • Riu Luchena
    • Riu Turrilla
    • Riu Torrealvilla
  • Rambla Salá
  • Rambla d´Abanilla

Réhimin fluvial[eital | edit source]

Riu Segura es ena su caecera un riu pluvio-nival peru ena mayol parti la su cuenca es pluvial meiterraneu, con grandis crecias otoñalis. Con unus veinti embalsis ena su cuenca, el su caudal se á vistu completamenti alterau, de mó que presenta el ménimuo en vranu i el máisimu en otoñu, ebiu al riegu en Murcia i Alicanti. El caudal meyu ena su desembocaura es de menus de 1 m³/s, mermau pol el gran aprovechamientu ídricu, presentandu duranti el su recorriu endi Murcia hata la mari gravis pobremas ecolóhicus. La contaminación de riu Segura á siu llevá los tribunalis de Murcia, los cualis an ditaminau a favol de quienis denuncian el mal estau el riu.

El caudal de riu Segura está aumentadu ena Vega Arta el Segura polas aportacionis el trasvasi Tahu-Segura, que desemboca nel embalsi el Talave, en riu Mundu. Esti caudal cesa nun gran porcentahi a partil el azud d´Ojós, ondi práticamenti el su caudal se distribuyi enus dos ramalis el trasvasi: el esti que va p´Alicanti i Campu e Cartahena i el oesti va p´Almeria. Pol tantu, el caudal que chega al azud de la Contraparada, a partil d´ondi se distribuyi el augua a las acequias mayoris de la Güerta e Murcia traicional, nu es suficienti pa regal la güerta.

Caudal meyu
Puntu d´aforu Caudal
Cenajo 17,1 m³/s
Cieza 26,3 m³/s
Orihuela 5 m³/s
Guardamar del Segura 1 m³/s

Inundacionis[eital | edit source]

El Segura es un riu famosu polas sus furiosas crecias, teniéndusi registru d'angunas ya ena baja Eá Meya, polo qu'el control de estas ha sido desde tiempo atrás motivo de construcción de obras de defensa tales como presas, motas, canales de derivación y encauzamiento en algunos tramos.

En 1651 la riada de San Calixto causó 1.500 muertos en Murcia con un caudal de 1.700 m³/s. En 1879 la célebre Riada de Santa Teresa superó los 1.800 m³/s tanto en Murcia como en Orihuela. En el siglo XX las riadas de 1946, 1948, 1973, 1987 y 1989 han pasado a la historia superándose en muchas de ellas los 1.000 m³/s de caudal máximo instantáneo. Debido a ello es el río más controlado de Europa y fue canalizado a finales del siglo XX en su cuenca baja. Gracias a las obras se evitó el desbordamiento en las crecidas de 1997 y 2000, aunque todavía está por demostrar su efectividad ante episodios más fuertes.

Crecidas del Segura en Murcia y Orihuela
Fecha Murcia Orihuela
octubre de 1651 1.700 m³/s
octubre de 1834 1.000 m³/s
octubre de 1879 1.890 m³/s
abril de 1946 1.187 m³/s 1.138 m³/s
octubre de 1948 934 m³/s 1.172 m³/s
noviembre de 1987 1.000 m³/s

Plan de defensa contra avenidas[eital | edit source]

La escasez e irregularidad de las precipitaciones y la fuerte pendiente de los cauces en su cuenca, marcan un carácter torrencial, donde casi todo el tiempo la mayor parte de los mismos permanecen secos y, en otras ocasiones, sólo se puede aprovechar, de manera natural, una pequeña porción del agua fluyente, de manera que la mayoría del agua se dirige directamente al mar, produciéndose, en muchos casos, graves inundaciones ya que durante muy poco espacio de tiempo se pueden producir precipitaciones que conforman un importante porcentaje del total de las precipitaciones anuales.

Para acabar con estos desbordamientos del río Segura, la Administración General del Estado puso en marcha el denominado Plan de defensa de avenidas, un proyecto que se llevó a cabo tras largos años de estudios hidrológicos previos y que consistió en el recrecimiento de presas existentes, la construcción de nuevas presas y la realización de encauzamientos de varios tramos del río Segura.

Precisamente uno de estos reencauzamientos recibió en 1994 el prestigioso premio internacional Puente de Alcántara, por la singularidad del proyecto y su integración en el ecosistema local mediante la recuperación de especies vegetales autóctonas y por ser un proyecto pionero en respetar el equilibrio medioambiental.

Tras la mejora del cauce, los beneficios para la cuenca del Segura han sido evidentes. Desde la ejecución de las obras, no se han detectado inundaciones significativas por lo que la población de la zona, 1.600.000 habitantes, se ha visto altamente favorecida. En lo que respecta a los beneficios económicos, el proyecto ha permitido el desarrollo de los territorios que antes estaban amenazados y que en la actualidad se encuentran protegidos por estas infraestructuras.

Medioambientalmente, al haberse realizado un número importante de actuaciones en presas de laminación, no ha supuesto la creación de nuevos embalses, es decir, no se han tenido que realizar inundaciones en territorios ni crear nuevos ecosistemas asociados a los humedales creados por las retenciones en los vasos de las presas.

En cuestión tecnológica, con el objeto de mejorar la gestión de las avenidas y de su normal explotación, se ha implementado el Sistema Automático de Información Hidrológica (SAIH), un sistema que permite el conocimiento, en tiempo real, de la situación hidrológica de la cuenca permitiendo activar las alarmas necesarias a la población. Este sistema aún se encuentra en fase de ampliación y mejora.

La fase de ejecución de la infraestructura hidráulica fue innovadora en su tiempo por el desarrollo que significó en los ensayos de modelos reducidos. En la actualidad la innovación está ligada al SAIH en el que se están implementando las últimas tecnologías en lo relativo a sensores de campo, comunicaciones y tecnologías de la información.

El coste total del Plan de defensa de avenidas fue de unos 500 millones de euros. La primera fase del SAIH fue de 18 millones de euros y, para su ampliación y mejora, está previsto una inversión adicional de otros 20 millones de euros. En la actualidad, el Plan tiene un coste de mantenimiento anual de 2 millones de euros financiados por la Administración del Estado.

La experiencia de lo realizado en la cuenca del Segura puede ser un ejemplo de la metodología utilizada para otras organizaciones con problemáticas similares y más cuando los cambios climáticos pueden producir con mayor frecuencia fenómenos externos, es decir, inundaciones y sequías.

Poblaciones que atraviesa[eital | edit source]

Embalses y pantanos[eital | edit source]

Embalsi d´Alfonso XIII
Embalsi el Talavi, endi la presa

El río Segura tiene en su cuenca una capacidad de embalse de 1.129 hm³; que se reparten en los siguientes embalses:

  • Cenajo: 472 hm³; (Segura)
  • Pedrera: 246 hm³; (Rambla de Arroyo Grande)
  • Fuensanta: 210 hm³; (Segura)
  • Algeciras: 45 hm³; (Algeciras)
  • Camarillas: 36 hm³; (Mundo)
  • Talave: 35 hm³; (Mundo)
  • Santomera: 26 hm³; (Rambla Salada)
  • Alfonso XIII: 22 hm³; (Quípar)
  • Puentes: 14 hm³; (Guadalentín o Sangonera)
  • Crevillente: 13 hm³; (Rambla del Bosch)
  • Valdeinfierno: 13 hm³; (Alcaide)
  • Argos: 10 hm³; (Argos)
  • Taibilla: 9 hm³; (Taibilla)
  • La Cierva: 7 hm³; (Mula)
  • Anchuricas: 6 hm³; (Segura)
  • La Vieja; (Zumeta)
  • Almadenes; (Segura)
  • Azud de Ojós; (Segura)
  • Presa canal Taibilla; (Taibilla)

Así como los siguientes embalses cuya principal finalidad es la de control de avenidas y normalmente se encuentran vacíos:

  • Los Rodeos: 15,01 hm³ (Mula)
  • Pliego: 8,91 hm³ (Pliego)
  • Juan José Bautista: 5,55 hm³ (Guadalentín o Sangonera)
  • Moratalla: 5 hm³; (Moratalla o Alhárabe)
  • La Risca: 3,17 hm³; (Moratalla o Alhárabe)
  • Doña Ana: 2,54 hm³; (Rambla de Doña Ana María)
  • Los Charcos: 2 hm³ (Charcos de Tobarra)
  • Mayés: 1,50 hm³ (Rambla del Mayés)
  • Cárcabo: 0,5 hm³ (Rambla de el Cárcabo)
  • Bayco
  • Boquerón (Rambla del Boquerón)
  • Judío

Véase también[eital | edit source]

Enlacis esternus[eital | edit source]