ADN

Dendi Güiquipeya
Ir a la navegación Ir a la búsqueda
Situación del ADN drentu d'una célula eucariota.
Animación de parti d'una estructura d'ADN de dobli hélici

El aceu desoxirribonucleicu, abreviau com'ADN, es un aceu nucleicu que contieni las instrucionis genéticas usás en el desarrollu y huncionamientu de tós los organismus vivus y argunus virus, tamién es responsabli la transmisión hereditaria. La hunción prencipal la molécula d'ADN es el almacenamientu a largu plazu d'enhormación pa construil otrus componentis las células, comu las proteínas y las moléculas e ARN. Los segmentus d'ADN que llevan esta enhormación genética son llamaus genis, peru las otras secuencias d'ADN tién propósitus estructuralis o toman parti en la regulación del usu d'esta enhormación genética.

Dendi el puntu de vista químicu, el ADN es un polímeru de nucleótidus, es izil, un polinucleótidu. Cá nucleótidu, al su tiempu, está formau por un glúcidu (la desoxirribosa), una basi nitrogená (que pué sel adeninaA, timinaT, citosinaC o guaninaG) y un grupu fosfatu (derivau del aceu fosfóricu). Lo que distingui a un polinucleótidu d'otro es, entoncis, la base nitrogená, y por ellu la secuencia del ADN s'especifica nombrandu solu la secuencia de las sus basis. La disposición secuencial d'estas cuatru basis a lo largu la cadena es la que codifica la enhormación genética, siguiendu el siguienti criteriu de complementariedá: A-T y G-C. Estu se debi a que l'adenina y la guanina son de mayor tamañu que la timina y la citosina, polo qu'esti criteriu permiti cumplil una uniformidá. En los organismus vivus, el ADN se presenta com'una dobli cadena de nucleótidus, en la que las dos hebras están unías entri sí por unas conexionis denominás puentis d'idrógenu.[1]

Pa que la enhormación que contieni el ADN puea sel utilizá pola maquinaria celular, debi copialsi en primer lugar en unus trenis de nucleótidus, más cortis y con unas unidáis diferentis, llamaus ARN. Las moléculas d'ARN se copian exactamenti del ADN meyanti un procesu denominau transcripción. Una vezi procesás en el núcleu celular, las moléculas d'ARN puein salil al citoplasma pala su utilización posterior. L'enhormación contenía en el ARN s'interpreta usandu el códigu genéticu, qu'especifica la secuencia los [[aminoaceu]s las proteínas, según una correspondencia d'un tripleti de nucleótidus (codón) pa cá aminoaceu. Estu es, l'enhormación genética (esencialmenti: qué proteínas se van a producil en cá momentu del ciclu de vía d'una célula) se halla codificá en las secuencias de nucleótidus del ADN y debi traducilsi pa puel huncional. Tal tradución se realiza usandu el códigu genéticu a modu d'izionariu. El izionariu "secuencia de nucleótidu-secuencia d'aminoaceus" permiti el ensamblau de largas cadenas de aminoaceus (las proteínas) en el citoplasma la célula. Por ejemplu, en el casu la secuencia d'ADN indicá endenantis (ATGCTAGCATCG...), l'ARN polimerasa utilizaría comu moldi la cadena complementaria d'icha secuencia d'ADN (que sería TAC-GAT-CGT-AGC-...) pa transcribil una molécula d'ARNm que se leería AUG-CUA-GCA-UCG-...; el ARNm resultanti, utilizandu el códigu genéticu, se traduciría comu la secuencia d'aminoaceus metionina-leucina-aceu aspárticu-arginina-...

Las secuencias d'ADN que constituyin la unidá hundamental, física y huncional la herencia se denominan genis. Cá gen contieni una parti que se transcribi a ARN y otra que s'encarga de definil cuándu y ondi debin expresalsi. L'enhormación contenía en los genis (genética) s'emplea pa general ARN y proteínas, que son los componentis básicus las células, los "ladrillus" que s'utilizan pala construción los orgánulus u organelus celularis, entri otras huncionis.

Drentu las células, el ADN está organizau en estructuras llamás cromosomas que, duranti el ciclu celular, se duplican endenantis de que la célula se divida. Los organismus eucariotas (por ejemplu, animalis, plantas y hongus) almacenan la mayor parti del su ADN drentu del núcleu celular y una mínima parti en elementus celularis llamaus mitocondrias, y en los plastus y los centrus organizaoris de microtúbulus o centríolus, en casu de teneglus; los organismus procariotas (bacterias y arqueas) lo almacenan en el citoplasma la célula y, por últimu, los virus ADN lo hazin en el interior la cápsidi de naturaleza proteica. Existin hartá de proteínas, comu por ejemplu las histonas y los factoris de transcripción, que s'unen al ADN dotándolu d'una estructura tridimensional determiná y regulandu la su expresión. Los factoris de transcripción reconocin secuencias regulaöras del ADN y especifican la pauta de transcripción los genes. El material genéticu completu d'una dotación cromosómica se denomina genoma y, con pequeñas variacionis, es característicu de cá especi.

Guípesi tamién[eital | eital coigu]

Huentis[eital | eital coigu]

Referéncias[eital | eital coigu]

  1. Sergio Ferrer. «El verdaeru sentíu la vía.» Journal of Feelsynapsis (JoF). Prantilla:ISSN. 2011 (1): 119-127.

Bibliografía[eital | eital coigu]

Atijus[eital | eital coigu]