Gerundivu

Dendi Güiquipeya

El gerundivu [hɛɾʊn̪ˈdiβu] (del latín gerundivum [gjɛrʊn̪ˈdiːwʊm]) es una holma nominal el verbu, gastau nangunas luengas.

El gerundivu en latín[Edital | Editá'l códigu]

Morfologia[Edital | Editá'l códigu]

El gerundivu latinu morfologicamenti es un aljetivu verbal (particípiu huturu passivu), con basi el tema presenti, vocal atijanti, sufiju -nd- i telminacionis -us, -a, -um própia los aljetivus tres telminacionis. Una holma comu amandus se compón duna raís am-, vocal atijanti -a-, sufiju -nd- i desinéncia -us el nominativu. Comu aljetivu que es, se declina en tolos casus, enos dos númirus i enos tres génirus, del siguienti mó:

CASU\GÉNIRU MASCULINU FEMININU NEUTRU
s/p s/p s/p
nominativu amandus/amandī amanda/amandae amandum/amanda
acusativu amandum/amandōs amandam/amandās amandum/amanda
genitivu amandī/amandōrum amandae/amandārum amandī/amandōrum
dativu amandō/amandīs amandae/amandīs amandō/amandīs
ablativu amandō/amandīs amandā/amandīs amandō/amandīs

Sintassi[Edital | Editá'l códigu]

En huendu un aljetivu, tien que concordal en géniru, númiru i casu con el nombri que le rigi. Participa ena nombrá “costruición gerundial”, lo mesmu qu’el gerúndiu, con el qual no se tien que conhundil: el gerundivu es un aljetivu verbal que concuerda con el núcliu el sintama, mentris que el gerúndiu es un sustantivu verbal, núcliu sintama i que comu verbu puei lleval comprementus. V. gr.: cupidus pilae emendae “deseosu de que la pelota seya mercá” (costrución gerundial con gerundivu). A la escontra, esta mesma oración con gerúndiu sedria cupidus pilam emendi “deseosu de mercal la pelota”.

Bibliografia[Edital | Editá'l códigu]

  • Bassols de Climent, M., Sintaxis latina, Mairil, CSIC, 199210.
  • Rubio Fernández, L., González Rolán, T., Nueva gramática latina, Mairil, Coloquio Editorial, 19903.