Geografia d'Estremaúra

Dendi Güiquipeya
Agora ain pessonas trebajandu nesti artícalu
Por causa d'estu, puein faltal conteníus o avel marrus en el hormatu. Has el favol, enantis de hazel qualquiera muación, vai-ti ala carava a tentu d'esti artícalu pa poel cordinal la su redación.
Estremaúra está assitiá n'España, peru tien arrayu con Portugal i á recebíu enfrugencias lionesas, castellanas i portuguesas.

Estremaúra es la quinta comunidá utónoma d'España pol superficii, con 41.633 qm². Las sus dos provincias son las de mayol superficii d'España. Arraya al norti conas provincias de Salamanca i Ávila (Castilla i Lión), al sul con Güerva, Sevilla y Córduba (Andaluzia); al salienti, con Toleu i Ciá Real (Castilla-La Mancha) i al ponienti, con Portugal.

Geografía física[Edital | Editá'l códigu]

Relievi[Edital | Editá'l códigu]

Mapa físicu d'Estremaúra.

Estremaúra reparti'l su territoriu entri dos grandis cuencas idrográficas, la del Taju (Caçris) i la del Guadiana (Badajós) i tres caénas montañosas paralelas: el sistema Central, los montis de Toléu i Sierra Morena. Ena mayol parti dela región aflora'l çócalu paleozoicu anque essestin hondigonis interioris o más o menus grandi qu'ahacinan arzilllonis i arenas del Treciariu. L'onipresencia del granu i dela piçarra obriga alos rius a enquacal-si hondamenti al terrenu. La sierras de drentu tienin un craru caraiti apalachensi, qu'es el tipu de relievi que predomina enas montañas d'Estremaúra.

En pensal de l'aparenti omogeniá dela su geografia Estremaúra tien gran variedá ecológica. Las mayoris testalera s'alcuentran nel Sistema Central: Calviteu (2404 m), El Torreón (2401 m), Canchal de Ballesteros (2342 m), El Turmal (2338 m), La Nijarra (2214 m) tos ellus nel valli el Xerti, Peludillo (2250 m), Alto del Horco (2162 m), Mesas Altas (2070 m) i Peña Negra (1637 m). Enos montis de Toleu de Las Villuercas s'alcançan los 1601 m col Picu Villuercas.

Campus de cautivi en Magacela.


La mayol parti delas rocas del sistema Central se hormarun duranti'l Carboníferu, nel senu duna antiga orogenia, la orogenia varisca o ercínica, posteriolmenti desmantelá duranti'l Pérmicu i'l Mesozoicu. El relievi moernu se correspondi ala orogenia alpina.[1] Es un conjuntu de fallas i bloquis altus i ahundius. N'Estremaúra se desenroan las sierras i vallis dela vertienti surocidental: sierra de Gata, Las Hurdis, Montis de Tras la Sierra-Valle del Xerti, La Vera i'l hondigón del Tajuu, conos vallis del Tiétar, Alagón i Arrago. Nesti conjuntu destinguimus cincu paisagis con pressonalidá propia: Gata, dendi la sierra de Malvana ena raya con Portugal ata Las Hurdis. Las Hurdis, Entri Puertu Vieju i'l Alagón. L'Alagón, entri Riomalo i el Puertu de Bañus. El valli del Xerti, entri la sierra de Candelario i la sierra de Tormantos-Gredos. La Vera, entri la sierra de Tormantos i el Tiétar, es la vertienti sul dela sierra de Gredos.

Sobri'l valli del Taju s'assientan una serii de cuencas borrundangas, topográficamenti más hondigonas que la penillanura i recubiertas por borrundangus polos ríus dela región. La más ocidental es la dela vega de Moraleja, alos pies dela sierra de Gata i regau pol ríu Arrago ala altura del embalsi de Borbollón. La vega de Coria-Galisteo s'alcuentra a logu, sobri'l río Alagón. Hazia'l nordesti s'alcuentran las vegas de Granadilla, oi acupás pol embalsi de Gabriel y Galán. Por últimu s'alcuentran la cuenca del valli del Tiétar i Campo Arañuelo, la más granderona, limitá pol escalón de La Vera i'l propiu Taju, al sul de Gredos.

Nel centru dela región apareci la penillanura, el çócalu paleozoicu qu'es el porti de tol relievi. Se trata duna región llana, suavimenti endulá peru colos ríus hundamenti encaxaus. Ena penillanura central destinguimos dos setoris: los Llanos del Salor, al ponienti sobri'l cussu del Taju, i las Tierras de Caçris i Trugillu nel centru ala isquierda del Taju. Aparecin tolos tipus de hormas de relievi sobri rocas metamórficas: berrocalis, bombus, torris, rocas caballeras, tors, dossu de ballena, etc.

Riachuelo atravesando la dehesa
Sierra de las Villuercas

Las Sierras Centralis Estremeñas son, en ralidá, las estribacionis más ocidentalis delos montis de Toleu. Hazin de devisoria entri'l Taju i'l Guadiana. Se trata de antiguus prieguis que huerun recubiertus por borrundangus i alogu desenterraus de nuevu, polo que horman un típicu relievi apalachense. Destinguimos tres conjuntus: Las Villuercas, Montánchez i San Pedro. Las Villuercas están hormás puna serii de sierras de dereción norponienti-susalienti l qu'allegan ata Monfragüe nel Taju. El su arrayu oriental es la sierra de Altamira que hazi de raya con Toleu. Montánchez s'assitia nel centro dela región entri las sierras de Guadalupe i San Pedro. La Sierra de San Pedro es la más ocidental. Está hormá por abondu de chiqueninas sierras paralelas de altoris acomparantis. Montánchez i San Pedro tien una dereción general de salienti a ponienti.

Sobri'l valli'l Guadiana s'assentan una serii de hondigonis recubiertas de borrundangus, peru que tien mayol continuu i destensión que nel Taju. Las Vegas del Guadiana, en tornu a Méria, enas que se destinguln la Vega Alta, en torno a Don Benitu i la Vega Baxa, entre Méria y Badajós. Hazia Portugal apaeci de nuevu la penillanura, el Guadiana adota una dereción norti-sul i las vegas se prologan polos Llanos de Olivenza.

La penillanura güelvi a cobral protagonismu nel sul dela región. Güelvi a sel una región llana, suavimenti endulá peru colos ríus hondamenti enquacaus, peru con chiqueninus hondigonis por arzillonis i arenas, i chiqueninas sierras de tipu apalachense. Se destinguin tres comarcas: Tierra de Barros, un setor ligeramenti ahundíu recubiertu d'arzillonis en tornu a Almendralejo; La Serena, entri'l ríu Zújar i'l río Guadamez, un ampriu glacis que poni'n contauto la penillanura estremeña cola manchega i'l valli d'Alcudia; i Sierra Morena, una fressión dela penillanura que da passu al valli'l Guadalquivir, en ondi resaltan abondu sierras de pocu altol.

Sistemas montañosus[Edital | Editá'l códigu]

Al norti dela comunidá s'alçan las sierras del sistema Central, cona sierra de Gredos, sierra de Béxar ondi Estremaúra alcança el su mayol altol nel Calviteriu con 2405 m i la sierra de Gata que la desseparan dela meseta norti castellana. Nel centru s'atopan, d'esti a oesti, la sierra delas Villuercas, la sierra de Montánchez, i la Sierra de San Pedru, que horman parti delos Montis de Toléu. Al sul s'eleva Sierra Morena, que dessepara Estremaúra d'Andaluzia.

Idrografia[Edital | Editá'l códigu]

Río Ibor a su paso por la localidad cacereña de Bohonal de Ibor
Garganta Mayor de Garganta la Olla, en la sierra de Tormantos

Estremaúra reparti las sus auguas entri dos grandis cuencas idrográficas, la del Tahu i la del Guadiana, i s'estrutura en tornu a dos ríos que tien nacencia ahuera dela región.

Tolos rius estremeñus son rius mediterraneus cuna huerti estiagi en branu, un mássimu en primavera, un massimu segundariu n'otoñu i un mínimu segundariu n'iviernu. Son rius d'alimentación pluvionival. Una delas caraitirísticas más asseñalás delos rius estremeñus es qu'alo largu dela mayol parti del su cussu s'alcuentran numbirosus embalsis. Frequentimenti la cola dunu s'alcuentra a poca distancia dela pressa de sotru. Son embalsis tantu pa regadiu comu pa produción idroelétrica. Las canalis pa regadiu son mu moernus ya que la mayoría apaecin enos añus d'imprantación del Pran Badajós. Estremaúra no es tierra de lagus, los pocus qu'essistin son de caraiti endorreicu i mu chiqueninus, sin bargu enas numbirosas hesas d'Estremaúra essestin inumerabris charcas arteficialis, que horman humerus o más o menus grandis escavaus en diversas partis dela hesa pa retenel l'augua dela luvia, qu'ogañu s'an convertíu en zonas úmidas d'emportancia.

Cuenca del taju[Edital | Editá'l códigu]

Endilgui prencipal: Cuenca idrográfica del Taju.

El río Tajo es el que estructura Cáceres. Nace en los Montes Universales, en la provincia de Teruel, y desemboca en Lisboa. Entra en Cáceres tras pasar por El Puente del Arzobispo y forma frontera entre las provincias de Toledo y Cáceres hasta llegar a la cola del embalse de Valdecañas. El río se encaja profundamente en la penillanura lo que facilita la construcción de embalses. En la actualidad desde que se hace extremeño se encuentra, prácticamente, embalsado hasta Alcántara. Debido a este profundo encajamiento no se han asentado en sus orillas grandes poblaciones, siendo la más emblemática la villa de Alcántara. Aguas abajo hace de frontera con Portugal y abandona definitivamente España tras el embalse de Cedillo. En Extremadura el Tajo recibe alguno de sus principales afluentes. Los principales afluentes por la derecha son:

  • El río Tiétar, que nace en las estribaciones occidentales de la sierra de Gredos, al oeste de Peña Cenicientos (Ávila-Madrid). Entra encajado en Cáceres tras el embalse de Rosarito y recoge las aguas de La Vera y el Campo Arañuelo. Se trata de múltiples afluentes, tanto por la derecha como por la izquierda en cuyos márgenes se encuentran las principales poblaciones. Desemboca en el Tajo entregando las aguas en la cola del embalse de Alcántara, poco más abajo de la presa de Torrejón, en el parque nacional de Monfragüe.

Los principales afluentes por la izquierda son de mucha menor entidad, ya que nacen en las Sierras Centrales Extremeñas. Los principales son el río Gualija, el río Ibor, el río Almonte y el río Salor. De todos ellos solo el Almonte tiene una cuenca hidrográfica de cierta entidad. Recoge las aguas de las Tierra de Cáceres y recibe por la izquierda afluentes como el río Tozo y el río Tamuja. Se trata de un río encajado en la penillanura. El embalse de Alcántara ejerce su influencia hasta su curso medio.

Cuenca del Guadiana[Edital | Editá'l códigu]

El río Guadiana en Mérida

El río Guadiana es el que estructura Badajoz. Nace en los manantiales de Pinilla, en Albacete y desemboca en un gran estuario en Ayamonte, en la provincia de Huelva, haciendo frontera con Portugal. Entra en Badajoz por el Estrecho de las Hoces, en la sierra de La Umbría, y a su salida se encuentra ya embalsado. Discurre por las Vegas Altas y por la Tierras de Mérida-Vegas Bajas del Guadiana, por lo que en sus orillas hay importantes poblaciones, como Villanueva de la Serena, Don Benito, Mérida y Badajoz. Tras pasar Badajoz hace de frontera entre España y Portugal y hasta que abandona definitivamente Extremadura después de regar los llanos de Olivenza. Los afluentes del Guadiana son mucho más numerosos, pero más cortos y menos caudalosos.

Por la derecha destacan: el río Estena, el río Estenilla, el río Guadarranque, el río Guadalupejo y su afluente por la derecha el río Silvadillos que riegan Las Villuercas, el río Gargáligas y sus afluentes por la izquierda río Cubilar y por la derecha el río Ruecas y el río Alcollarín, el río Aljucén y el río Gévora. Toda esta zona está regada por dos importantes canales el canal de Orellana y el canal de Montijo.

Río Zújar

Por la izquierda destacan: el río Zújar y sus afluentes por la derecha el río Guadalmez que recibe las aguas del río Alcudia, el río Guadamez, el río Matachel, el río Guadajira, el río Olivenza y el río Alcarrache. También la margen izquierda está regada por dos importantes canales, el canal del Zújar y el canal de Lobón. El afluente más importante es el Zújar, que nace cerca de la Granja de Torrehermosa, en Badajoz y recoge las aguas de Los Pedroches y el valle de Alcudia.

Cuenca del Guadalquivir[Edital | Editá'l códigu]

La vertienti sul de Sierra Morena entrega las sus aguas al riu Gudalquivir. En Estremaúra s'alcuentran las cabeceras d'angunus delos sus afluentis comu'l riu Bencébar i el riu Viar.

Vegetación[Edital | Editá'l códigu]

Dehesa de Montehermoso

El contraste que introducen en la región las montañas proporcionan a la comunidad autónoma de Extremadura cierta variedad ecológica, aunque la mayor parte de la región pertenece al ámbito del bosque mediterráneo. Esta ha sido una región intensamente explotada desde tiempos de la Prehistoria en la que, no obstante, existen zonas menos explotadas. Sin embargo, el modelo de explotación del bosque, la dehesa, ha alcanzado tal nivel de equilibrio ecológico que permite al mismo tiempo la explotación del medio natural y el desarrollo de la vida salvaje. La dehesa es un modo de explotación del bosque en el que se arrancan las especies competidoras de aquellas que se explotan agrícolamente. Aparece, así, el estrato arbóreo, con encinas y alcornoques, y el prado, con hierba para que paste el ganado. También se intercalan explotaciones agrícolas. Se trata de un sistema de explotación que se remonta, al menos, a la época romana.

Jaras en la comarca de La Siberia

El piso basal domina en la mayor parte de la región en él aparece el bosque mediterráneo. La vegetación típica es xerófila, ya que tiene que soportar la aridez estival. La especie dominante es la encina. El sotobosque es leñoso, espinoso y aromático, con especies perennifolias como el lentisco y el aladierno. En el cortejo florístico aparecen especies como la sabina, el madroño, el romero, el tomillo y las jaras. En las zonas más húmedas aparece el roble como especie dominante. Es muy importante el bosque galería, en el que aparecen especies frondosas como el álamo, el chopo o el olmo, que se encuentran en los márgenes de los ríos y las charcas.

En el piso montano aparece el roble como especie dominante, y es el piso más alto de la mayor parte de las montañas de la región. Esta zona ha sufrido la presión antrópica, por lo que se encuentran especies de repoblación, principalmente de pinos alóctonos de rápido crecimiento.

El piso subalpino solo aparece en el sistema Central. Aquí aparece el roble y el haya. En el piso alpino, que solo se da en el entorno de la sierra de Gredos (Valle del Jerte, Ambroz y La Vera) aparece la pradera alpina. Este piso ha sido utilizado para pasto de verano al menos desde la Edad Media y hasta mediados del Prantilla:Siglo.

Espacius naturalis protegíus[Edital | Editá'l códigu]

Parque nacional de Monfragüe
Monumento natural de Los Barruecos, en Malpartida de Cáceres

Endilgui prencipal: Anexo:Espacios naturales protegidos de Extremadura.

Estremaúra es una delas regionis uropeas col sistema natural menus degradau del continenti, pese a ellu'l númeru i nivel de proteción destos espacius naturalis es claramenti insuficienti. Sin embargu, Estremaúra tieni un parqui nacional, dos parquis naturalis, una reserva natural un paisagi protegíu, un geuparqui, quatru menumentus naturalis i numerosas ZEPAs o zonas especialis de proteción delas avis.

Geoparque Villuercas-Ibores-Jara

El 17 de septiembre de 2011 las comarcas de Villuercas, Ibores y Jara fueron incluidas en la red mundial de geoparques de la mano de la Unesco. Geoparque Villuercas-Ibores-Jara es el quinto geoparque de España. Su singularidad geológica (ligada a la formación de los Montes Apalaches en Estados Unidos) y natural hacen de estas comarcas un destino turístico de interés regional.

Parqui Nacional de Monfragüi

El 3 de marzo de 2007 el Consejo de Ministros aprobó declarar Monfragüe como parque nacional, convirtiéndolo en el parque n.º 14 de estas características en España. Anualmente recibe más de 80 000 visitas.[2]

Parquis naturalis

Extremadura cuenta con dos parques naturales declarados y gestionados por la Junta de Extremadura, que son el parque natural de Cornalvo, en Badajoz y el parque de Tajo Internacional, entre Cáceres y Portugal.

Reservas naturalis
Reserva natural Garganta de los Infiernos, en el Valle del Jerte
Paisagis protegíus
Menumentus naturalis
Zonas díntrés regional
Sierra Grande de Hornachos

Climi[Edital | Editá'l códigu]

El climi d'Estremaúra es el tipu mediterráneu, acetu nel norti, ondi está continentaliau, i nel oesti, ondi la enfruéncia el Atlánticu hazi qu'el climi sea más suavinu.

En heneral, se caraiteriza polos sus vranus calorosus i secus, con gran escasés de llúvias, i unus ibielnus largus i suavizaus pol mé la enfruéncia oceánica pola celcania a la costa alántica purtuguesa.

Temperaturas[Edital | Editá'l códigu]

Las temperaturas meias anualis várian entri 16 i 17 °C en añu en añu. Nel norti Estremaúra, las temperaturas meias (13 °C) son más baxas que nel sul (18 °C), los valoris van umentandu pogressivaenti a miia que s'abança pal sul hata llegal a enmeyacionis de Sierra Morena, ondi desminuin pol mé l'artol.

Duranti el vranu, la temperatura meia el mes de Húliu es mayol de 26 °C, aportandu a unas máisimas diurnas que cuelan los 40 °C. Es, pues, un vranu calorosu las cuyas temperaturas son mayoris de las qu'eberia tenel, se supón, pola su prossimiá al Alánticu. La latitú la rehión detelmina qu'el grau d'assolanáncia sea altu. Estu, casau cola enfruéncia el anticiclón de las Açoris i cola reucia artol meia la rehión (200–400 m), prevoca la elevá temperatura meia d'Estremaúra.

Los iviernus son suavis. Las temperaturas ibelnalis mas baxas se rustrin ena zonas de montañas artas (Sistema Central, Sierra Guaalupi i angunas árias de Sierra Morena), con una temperatura meia de 7,5 °C.

Precipitacionis[Edital | Editá'l códigu]

Las precipitacionis varian entri 450 i 500 litrus pol metru cuairau anualis. Las zonas de mayoris precipitacionis se correspondin con lugaris montañosus cumu las sierras el norti, la sierra e Guadalupi i Sierra Morena, ondi alicuandu s'alcançan los 1000 litrus. Las zonas ondi las precipitacionis son menoris son las de menol altol: Vegas Baxas de Guadiana.

Son precipitacionis escasas con destribución estacional —s'apeñuhan en ibielnu—. Ai predomiñu los chubascus en contra la llúvia i el llovisneu. Amás, ai periús de varius añus enos que las precipitacionis son mayoris («la zagala»), i periús enos que son menoris («el zagal») que se ripitin alternativaenti ca varius añus.

Geografía política[Edital | Editá'l códigu]

Mancomunidáis integralis[Edital | Editá'l códigu]

Mancomunidáis integralis dela província de Baajós.

Las mancomuniás integralis son las entidá territorialis almenistrativas d'Estremaúra. Es lu más semilal n'Estremaúra al concetu de comarcas. Tolos municipius pretenecin a una cona esceción de Mérica, Baajós, Caçris, Prasencia i Navalmoral dela Mata, que pol sel municipius de mayol puebración, no pretenecin a nenguna mancomunidá integral. Dessistin 30 mancomunidades integralis n'Estremaúra: 16 ena província de Baajós i 14 ena província de Caçris.

Comarcas[Edital | Editá'l códigu]

Endilgui prencipal: Comarcas d'Estremaúra.

Mapa no actualizau de las comarcas estremeñas.

Comarcas dela província de Caçris[Edital | Editá'l códigu]

Comarcas dela província de Baajós[Edital | Editá'l códigu]

Comarcas dela província de Baajós.

Municipius[Edital | Editá'l códigu]

Mapa municipal
Partíus judicialis

Estremaúra tieni 388 municipius: 165 ena província de Baajós i 223 ena de Caçris.

Partíus judicialis[Edital | Editá'l códigu]

  • Província de Baajós: Villanueva de la Serena, Almendralejo, Llerena, Mérida, Badajoz, Olivenza, Zafra, Jerez de los Caballeros, Herrera del Duque, Castuera, Don Benito, Fregenal de la Sierra, Montijo i Villafranca de los Barros.
  • Província de Caçris: Caçris, Coria, Logrosán, Navalmoral de la Mata, Prasencia, Trugillu i Valencia de Alcántara.


Referencias[Edital | Editá'l códigu]

  1. Vera, J. A.; Ancoechea E.; Barnolas, A.; Bea, F.: Calvo, J. P.; Civis, J.; Vicente, G. de; Fernández Ganotti, J.; García Cortés, A.; Pérez Estaún, A; Pujalte, V.; Rodríguez Fernández, L. R.; Sopeña, A. y Tejero, R (2004). «Introducción». En Vera Torres, J. A., ed. Geología de España. Sociedad Geológica de España e Instituto Geológico y Minero de España. pp. 1-17. ISBN 84-7840-546-1. 
  2. Número de visitas en el Parque Nacional de Monfragüe durante el año 2007.

Bibliografia[Edital | Editá'l códigu]

  • Alberdi Nieves, Virginia (2019) Los Espacios Naturales Protegidos de Extremadura, Editorial Academica Española
  • Barcia Mendo, Enrique Maurice Legendre i José Luis Puerto (2023) Las Hurdes, estudio de geografía humana, Mérida: Editora Regional de Extremadura
  • Barrientos Alfageme, Gonzalo (1990) Geografía de Extremadura, Badajoz: Universitas Editorial.
  • García González, Leandro (1994) Los ríos extremeños. Introducción a su régimen, Cáceres: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura
  • Carrasco González, Rosa M. (2000) Geomorfología del Valle del Jerte. Las líneas maestras del paisaje, Cáceres: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura
  • López Piñeiro, Antonio i Arturo García Navarro (2002) Mapa de suelos de la provincia de Cáceres. Escala 1:300.000


Estremaúra

Coltura · Estoria (Cronología) · Demografía · Deporti · Economía · Gastronomía · Geografía · Política · Símbolus (Bandera · Escúu · Inu) · Bibliografia

Vel más artícalus al tentu de...